De techniek van Museumgemaal Cremer

Het hart van het gemaal zijn de pompen die elk door een dieselmotor worden aangedreven: een Werkspoor uit 1956 en een Brons uit 1970. Verder staan er diverse hulpmachines voor het maken van perslucht, het vacuüm pompen van de waaierpompen en een noodaggregaat.

Werkspoor TMA278

Werkspoor TMA278 - Museumgemaal Cremer Termuntenzijl

  • Trunkzuigermotor in lijn 4-slag
  • Bouwjaar 1956
  • Gewicht 20050 kg
  • Cilinderboring 270 mm
  • Cilinderslag 500mm
  • Aantal cilinders 8
  • Vermogen 750 pk; toerental 340 o/min

Schroefpomp

  • Schoepen 6
  • Diameter waaier 1298 mm
  • Capaciteit bij 2 m opvoerhoogte 635.000 l/min
  • Capaciteit bij 4 m opvoerhoogte 500.000 l/min
  • Toerental 120 o/min


In het boek "Scheepsmotoren" van J.C. Piek is een hoofdstuk gewijd aan dit type motor, bekijk het hier.

Werkspoor TMA278 video:

Brons 6 GV-E

Brons 6 GV-E - Museumgemaal Cremer Termuntenzijl

  • Trunkzuigermotor in V 2-slag
  • Bouwjaar 1971
  • Gewicht 11280 kg
  • Cilinderboring 220 mm
  • Cilinderslag 380mm
  • Aantal cilinders 6
  • Vermogen 600 pk
  • Toerental 375 o/min


Schroefpomp

  • Schoepen 6
  • Diameter waaier 1100 mm
  • Capaciteit bij 2 m opvoerhoogte 500.000 l/min
  • Capaciteit bij 4 m opvoerhoogte 300.000 l/min
  • Toerental 150 o/min


Brons video:

Samofa 2-S-108

Samofa 2-S-108 - Museumgemaal Cremer Termuntenzijl

  • 4-slag dieselmotor 2 cilinders
  • Bouwjaar 1956
  • Vermogen 30 pk
  • Toerental 1500 o/min
  • Compressor L2L1
  • Hamworthy Engineering Ltd, Poole-Dorset
  • Werkdruk 70 atm


Samofa video:

Noodaggregaat Perkins 4.236

Noodaggregaat Perkins 4.236 - Museumgemaal Cremer Termuntenzijl

  • Bouwjaar 1971
  • Vermogen 53 pk
  • Toerental 1500 o/min
  • Markon draaistroomgenerator
  • Type B 410 a
  • Spanning 220/380 V
  • Vermogen 44 kVA

Schroefpomp

Schroefpomp - Museumgemaal Cremer Termuntenzijl

In 1956 werd het gemaal wordt voorzien van een derde schroefpomp, aangedreven door een Werkspoor achtcilinder dieselmotor, type MA278, met een vermogen van 750 pk. De extra pompcapaciteit van deze nieuwe installatie bedraagt maximaal 635 m3 per minuut.

Technische geschiedenis

  • 1929-1931: Bouw van het gemaal Cremer voor het waterschap Oldambt
  • 9 okt 1931: Gemaal in gebruik gesteld. Het gemaal is dan uitgerust met twee Werkspoor viercilinder dieselmotoren van 500 pk elk. Deze motoren zijn via een tandwielreductiekast gekoppeld aan schroefpompen. De capaciteit van het geheel: 1000 m3 per minuut.
  • 1946: Voor het gemaal wordt een krooshekreiniger aangebracht.
  • 1956: Het gemaal wordt voorzien van een derde schroefpomp, aangedreven door een Werkspoor achtcilinder dieselmotor, type TMA278, met een vermogen van 750 pk. De extra pompcapaciteit van deze nieuwe installatie bedraagt maximaal 635 m3 per minuut.
  • 1964: Krooshekreiniger wordt vervangen door een automatische versie.
  • 1971: De beide Werkspoormotoren uit 1931 worden vervangen door Brons dieselmotoren: type 6 GV-E, tweetakt, 6-cilinder in V-opstelling, 600 pk.
  • 1995: De dieselmotor van pompunit nummer 2 (de middelste installatie van het type Brons) moet worden vervangen. In de plaats komt een snellopende dieselmotor met een geluiddempende omkasting.

Tijdelijk voor het publiek gesloten

28 mei 2024 - Gemaal Cremer tijdelijk voor publiek gesloten. 1 juli – 3 november 2024 Het bijna honderdjarige gemaal ondergaat een ingrijpende cosmetische ingreep. Met name de wanden van de machinehal en de... lees verder »

Deze website werkt het beste als u de cookies voor social media en statistieken accepteert.